Zatezkavaci zkouska jedince i skupiny - URGENTNI INFORMACE

23. února 2013 v 2:59 | Míla Remsa |  Upozornění
ZATEZKAVACI ZKOUSKA JEDINCE I SKUPINY - URGENTNI INFORMACE

Predevsim bych chtel ujistit, ze tyto radky v zadnem pripade nepisi unahlene nebo ve stavu unavy po navratu z dvoudenniho putovani. V te chvili jsem si jen zaznamenal nejake poznamky, abych dnes vse zformoval do patricne podoby.
Za byvaleho rezimu se tam u vas - ve stredu Evropy - davala k dobremu historka, jak rusky clovek jde na zeleznicni zastavku, vezme s sebou flasku vodky a pod vlivem jejiho obsahu trpelive ceka, az nekdy neco prijede. A proc ji zde vzpominam? Podobnost ciste nahodna!!
Nevim s jakou presnosti letaji letadla napr. na africkem kontinente, v Bangladesi, ci Mongolsku, ale ZDE v poslednich 2 letech se vnitrostatni linky pohorsily rapidne. Napr. me cekani na pouze 40-timinutovy let z Caracasu na Margaritu dosahlo 3 hodin, let me manzelky z Valencie na ostrov mel zpozdeni stejne, atd., atd.
Vsak lety charterove specielne spolecnosti LTA - Aerotuy mivaly meskani temer kazdodenni jiz vice let v minulosti a tak si turista mel moznost "vychutnat" poznavani jednoho neb nekolika letist, vsak tolik chtenou specielni prirodu Venezuely pak musel bud probehnout jak lovci stvana zver nebo se proste na urcita exoticka mista programu vyletu vubec nedostalo.

Dve zeny ze skupinky zajemcu o 2-denni vylet >Delta / Canaima< jeste pred odjezdem z Cech - ale ani jiz zde v prvnich hodinach sveho dovolenkoveho pobytu zde - puvodne vubec neplanovaly si tento fakultativni vylet zakoupit - jiz jen z duvodu, ze jim pripadal dosti drahy. Pochopitelne - prislusnice stredni socialni skupiny: ucitelka a prodavacka si v dnesnich casech prece nikterak nemuze "vyskakovat". Proto si ani nevzaly s sebou sem do Venezuely patricnou hotovost. Vsak po me navsteve na jejich hotelu, zorganizovane manzelskou dvojici veku kolem padesatky (ktera se mnou byla jiz z Cech v opakovanem kontaktu mailem) se nadchly mym vypravenim a rozhodly se ke skupince pridat. A to zejmena proto, aby se vice ucastniku mohlo slozit na ME osobni pruvodcovstvi, dobre hodnocene jejich predchudci v minulych letech a take vzhledem k faktu, ze zde dlouhodobe ziji , zil a pracoval jsem v exotickych zonach, kam se nyni vylety poradaji.
Proto vsak tyto zeny musely projit nervy znicujicim procesem, pri pokusech platit Kreditkou, podstoupit (mozno rici) vysilujici mezinarodni telefonaty s jejich cs. bankou, komplikovane "ujetymi" instrukcemi jednoho >telete< v roli bankovni urednice. V casove tisni kratke lhuty k zakoupeni vyletu zmobilizovaly SMS-kami a maily dosazitelne zbytky svych rodin doma. Po nekolika hodinach se nakonec prece jen podarilo zaplatit a velmi se tesily.

Druhy den - jeste v poledne - letecka charterova spolecnost >LTA - Aerotuy< potvrzuje let na pristi 2 dny - ctvrtek a patek. ALE jiz v 17 hod odpoledne ho telefonicky rusi - bez udani duvodu a premistuje do zacatku pristiho tydne. Vseobecne rozladeni, neurozita z nejistoty, pri vedomi, ze jejich rekreacni pobyt zde je zalostne KRATKY - v >eximackem stylu< - tedy jiz TRADICNE jen pouhych 10 dnu (nekdy i jen pouhych 9 dnu). Nasledne probehla se mnou navsteva zdejsi c.k. (se kterou spolupacuji) v dalsim dnu - pro alespon pozadovani pisemneho potvrzeni realizace vyletu v novem terminu.
Tezko si nekdo dokaze predstavit ten napor na mou psychiku, kdyz se vzivam do jejich role, uvedomim si jejich vek, kolik jiz zaplatili za svou dovolenou pouze na hotelu a ze se sem s nejvetsi pravdepodobnosti jiz v teto sve inkarnaci nebudou moci nikdy vratit¡!!
Ale dobra - k takovym posunum data tu nekdy dochazi. Vetsinou z duvodu, ze se prodejem nezaplnil jeste plny pocet mist v letadle - nebo ze jiz volna mista nebyla. VSAK pravda NYNI vyjevila, ze LTA Aerotuy prodal vice mist, nez mohl obsadit a tak proste "sestavil mozaiku" obsazeni sedadel, jak se to momentalne hodilo JEMU. A tak tu NASI skupinku jednoduse a bezohledne presunul na pozdeji. I >toto< se tu jiz stalo.
A jak je to mozne?! Kdyz vznikne - zustane nekde MONOPOL, zanikne zdrava konkurence. Jeste v lonske zimni turist. sezone tu >charterove lety< na pevninu provozovaly jeste DVE dalsi mensi letecke spolecnosti. Tyto vsak v prubehu casu jiz zanikly.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
A nyni popis - >tragickeho< PRUBEHu VYLETU Delta / Canaima - 2 dny / 1 noc s LTA - Aerotuy

Prvni den jsme cekali na letisti Margarity POUZE o necelou hodinku dele.
V den druhy byl budicek ve 04.30 hod, snidane, odjezd pruznym transportem vodnim a silnicnim az na letiste mesta Puerto Ordaz, pres ktere jsme minuly den take priletali.
A pak to zacalo¡!! Mikrobusy nas odevzdaly na letisti v 10.15 hod. Vsak az nekdy ve 12.30 hod se KONECNE a TEPRVE >hnulo< letadlo LTA z Margarity na Puerto Ordaz. Let trva 55 min. Takze AZ ve 14.00 hod se nase otlacene zadky z tvrdych letistnich sedacek - a notne vymrzle diky prehnane nizke teplote chlazeni letistnich hal - konecne octly na sedalech letadla dvoumotoroveho vzdusneho priblizovadla, smerujiciho na vytouzenou Canaimu, s jejimi stolovymi horami - mesetami (tepuys), lagunou a nejvyssim vodopadem sveta - Salto Angel. Je fakt, ze nam LTA zaplatila na letisti Puerto Ordaz male obcerstveni. Vsak ten kousicek "zvance" absolutne nemuze nahradit obrovskou ztratu drahocenneho casu!!

Pri tak dlouhem a nejistem cekani na letisti byla - zcela logicky - citit v ovzdusi kolem nasi skupinky neurositou nabita atmosfera, jako pred bourkou. To se snadno prenasi z jednoho na druheho, ja jsem na tento jev obzvlast citlivy a tedy jsem nebyl schopen vypravet jako jinak vzdy jindy, abych "sve" turisty NEJAK zabavil a zkratil jim tak pocit zbytecneho cekani. Usta i mozek zparalyzovane jako po vymyti elektr. proudem - velmi hnusny pocit!!!

Po pristani v Canaime byl podavan dobry obed, ktery vsak byl vynervovanou skupinkou pouze netrpelive zhltnut. Tento obed se totiz normalne serviruje vzdy AZ PO prochazce Canaimou - pred odletem zpet, aby turista neprochazel vodopady a neplaval v lagune s plnym zaludkem. Ten si - za normalni situace - vzdy pred pochodem jen mirne zaplnuje lehkym obcerstvenim.
V Canaima se ucastnici me skupinky zdrahali zaplatit vstupne Narodnimu parku, dokud se nedozvedi, ze to vubec ma cenu, protoze vyse poplatku take neni prilis mala - 150 Bs. Doprovazejici pracovnik LTA vsak ujistil, ze odlet bude posunut az na 18.00 hod. Takze doba temer 3 hodin pobytu v Canaime by - pro uvedomele ukaznene turisty a soucasne dobre "slapouny"- mohla byt vcelku prijatelna. VSAK - najednou se dozvidame, ze jiz nejpozdeji v 17.10 hod musime opet stat na canaimskem letisti, protoze po setmeni jiz neni dovolen start letadla.

Zamerem zastupce LTA proto bylo projit POUZE >jeden< vodopad, protoze je primo nad lagunou Canaimy a dale pripadne "prihodit" prochazku kempem "Hoturvensa". Takze jsem byl odrazovan od meho puvodniho (a jinak obvykleho) zameru - projit s "mymi sverenci" alespon TAKE druhy vodopad vzdalenejsi - Salto Sapo, zajimavy tim, ze v nem byl filmovan >Posledni Mohykan< kam jsme temer doslova "vybehli" v 16.10 hod. Jen pro detail dodavam, ze 16.00 hod byl cas, udavany na voucheru jako jiz prilet z celeho vyletu na Margaritu.

Salto Sapo se nam podarilo projit dole, vsak vystoupit take nahoru (pro pokochani se peknym rozhledem) jiz "sibenicni" casove omezeni nedovolovalo. Tim jsem si jiz dokonale "rozlil ocet" u turisty z Chrudimi, ktery celou akci u mne objednal, dal dohromadu skupinku, atd. Nejaky BLB z rad jinych turistu mu totiz mylne nabulikoval, ze z horni casti Salto Sapo je mozno videt ten nejvyssi vodopad sveta - Salto Angel. Nepodarilo se mi to panovi vymluvit, verim ze az dodnes zustava s presvedcenim, ze jsem ho obelhal. Pan si totiz az velmi dobre uvedomoval, ze ZDE -ve Venezuele- se stmiva kolem 18. hod a tak ze z letadla cestou zpet jiz nic neuvidi, kdyz obvykly oblet Salto Angelu nebyl zrealizovan jiz pri letu DO Canaimy. A tak se take stalo. Jen nejaky naivka, neznaly zakonitosti zdejsi prirody, by mohl ocekavat, ze po 18.00 hodine v teto casti roku muze videt, ci neco nafotit, ze zmineneho Salto Angel, jak se pak pokouseli dat videt piloti naseho letadla. Nejspis to byla z jejich strany takova "milosrdna lez", aby ukazali neco jako dobrou vuli. Tak demonstrovali alespon zbytek svedomi sveho, kdyz uz svedomi VELMI dlouho nemaji jejich sefove, kteri narizovali takovyto zvrhly system >"ujeteho" a bezohledneho servisu< (rovnajicimu se pouhe "rejzovacce na penize svych klientu") jiz dost dlouho take v letech minulych.

Takze po navratu skupinky na jejich hotel byl organizator skupinky natolik rozladen az vztekly - protoze vsim natolik znechucen a zdeptan, ze mi ani pri louceni, jako jediny ze zucastnenych = postizenych nepodal ruku. Nedivim se - neni tezke se vzit do jeho role. Hlavnim motivem bylo zklamani, pocit ze byl podveden a vlastne tim take >okraden< o sve nelehce vydelane penize cloveka stredni spolecenske tridy!! Jeste stale na to musim myslet, s urcitym pocitem provineni - i kdyz jsem delal co jsem mohl. A to za nejaky prachaty ksindl, ktery se vcas protlacil ke "zlatemu zlabu", aby pozdeji mohl sobecky skodit svemu okoli!! A soucasne se take musim uprimne sverit, ze ne poprve behem meho zivota v teto zemi (zase po letech) jsem se musel stydet, ze jsem vlastne reprezentoval TUTO zemi (kam jsem se pred lety z Cech rad prestehoval a jsem rad, ze ziji prave zde) pred svymi krajany - a to prave tim hroznym zpusobem zhora popsanym!!!! Vim, ze zpetne uz NIC nemohu zachranit a ze mi to nekteri z ucastniku nikdy neodpusti!! Ale - cloveku se tak alespon na chvili trochu ulevi.

Stejne dopadl krajan z Dunesu, ktery se tyden predtim zucastnil jednodenniho fakultivniho vyletu do Canaimy. Tentokrate do rukou LTA sve "ovecky" sverila c.k. MALOKA - partnerska zdejsi organizace Eximu. Tento pan ztratil na letisti jen o 1 hod mene nez my a ze "stvanice" po Narodnim parku Canaima (bez poskytnuteho casu na vykoupani se v lagune) se lecil a odpocival nekolik dni, jelikoz je jinak clovek se sedavym zamestnanim a temer bezrozmernou pracovni dobou.
Tedy jsem s hruzou zjistil, ze se v manyrech LTA ani po letech NIC NEZMENILO. Ted je to snad tim, ze LTA nedavno prodala sva jiz starsi mensi 12-ti-mistna letadla typu CESNA. Zustala POUZE s jednim velkym temer 100 mistnym a prikoupila 1 letoun jen o neco mensi - 44 mist. A s tim se snazi vyrekreovat turisty na Canaimu, Orinockou Deltu, Santa Elenu (na hranicich s Brazilii), souostrovi Los Roques, aj.
Kdyz jsem totiz pred lety jeste pracoval s Malokou (a jejimi cs.turisty) oficialne, dochazelo k temto katastrofickym hrichum zpozdeni temer pravidelne (to bylo jeste s temi CESNAmi). A snad mam nejakou takovou mirnou tvar, ze prave MNE stale vysilali v roli pruvodce mych krajanu prave s LTA. Ostatni kolegove (zeny) si tehdy vcelku brzy vyminily letat pouze s ostatnimi letec. charter. spolecnostmi -Sasca a Comeravia- Vsak tyto 2 spol. postupne zanikly - snad zkrachovaly. Chtel bych doufat, ze se snad zase jednou opet zmachori.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
RESENI PROBLEMU
a.)
To prvni mate v rukou VY SAMI. Neni vubec mym zajmem ukrajet ksefty Eximu. Ale vzdy jsem rikal, ze do takove dalky a do tak zajimave zeme vzit turistu POUZE na tyden (ze je to 9 - 10 dni pobytovych na veci nic nemeni), je ciste OBCHODNI zalezitost ve stylu: Zaplat a vypadni!! Paklize Exim nechce - nebo neni schopen poradat za slusnou cenu zajezdy do Venezuely ALESPON na 15 dni - jako to delavaly napr. cestovky nemecke - jezdete s nim tak maximalne "za humna" - tedy napr. do Egypta, Recka, ci Italie. Nejlepe je vysetrit si cas i financni prostredky a prijet SEM pak na 3 tydny az mesic.
To je rada pro ty, kteri chteji opravdu neco POZNAT. Protoze pouze se valet u more je mozno levneji, prave v tech destinacich mnohem blizsich CR. Naopak pro povahy ponekud dobrodruznejsi (ci odvaznejsi), v cestovani jiz zbehle a celkove zvidave i hybne, nebude zase tak velkym problemem pricestovat sem nekterym z mezinarodnich letu do Caracasu a odtamtud pokracovat na Margaritu letem nacionalnim, trvajicim jen 40 minut. To do doby, kdy nemecka linka CONDOR opet prijde k rozumu a obnovi sve prime lety z Franfurtu sem na Margaritu. Letali sem 2x az nekdy i 4x tydne.

b.)
Az NYNI se objevilo nekolik majitelu malych letadelek, kteri se rozhodli poskytovat sve sluzby turistice. Ta letadelka - zde se tomu rika >avionety< maji ruznou velikost. Takze take ruzny pocet sedadel. Jedno ma 8 mist, druhe 6 mist, treti 9 mist, ctvrte 12 mist a posledni 14 mist. Jak mozno videt, i pro malou skupinku je sance odletet, aniz by se muselo dlouho cekat na plne obsazeni letadla vetsiho. Jen to chce - jako ostatne vzdy- dostatecne VCAS se prihlasit, odevzdat udaje jmen a cisla pasu a samozrejme take hned zaplatit -stejne jako u c.k. kterekoliv jine!! Rika se, ze >nove koste dobre mete< a tak dosud nedosly zadne stiznosti pasazeru na jejich servis.
Cena vyletu je sice nekdy jen o neco MALO vyssi (nekde dokonce temer stejna, ALE - za neopakovani se vyse popsanych neodpustitelnych situaci s LTA - Aerotuy (a tak i celkove lepsi kvalitu vyletu) to urcite stoji!!! A navic - prinos by mel byt ponekud oboustranny, protoze let.spolecnosti Aerotuy se ponekud odlehci.
Jsem si plne vedom, ze nalezene reseni typu b.) bylo nalezeno uz tzv. >post fast< a ze proto postizene skupince pana z Ceskomoravske vrchoviny (stejne jako panovi z Dunesu - a predtim jiz mnoha jinym) jiz pomoci nemuze. ALE - historie na nejednom prikladu doklada, jak obeti na jedne strane alespon prispely k pozdejsi zachrane mnoha jinych.

TEDY VZHURU - s duverou a nadeji - DO NOVYCH ZPUSOBU RESENI !!!! ……………..M.R.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama